Batár Lajos "Ember gyermeke, te neves teve" című költeménye egy olyan lírai alkotás, mely a szavak és a kifejezések játékával, valamint a képzettársítások különös világában szövi el mondanivalóját. A költő a versben számos jellemző és érdekesség felvonultatásával, köztük a szóképek és az ellentétek használatával egy olyan világot teremt, melyben az emberi létezés kihívásai és dilemmái a költői forma gazdagságával találkoznak.
A költemény kezdetén a lírai én arra ösztönzi a gyermeket, hogy figyelmét és elme helyét kedvesen rendszerezze el, hangsúlyozva a vers jelentőségét és befogadásának szándékát. A költő ezáltal már az elején megszólítja az olvasót, és egy közvetlen, interaktív párbeszédet kezdeményez, amely azt sugallja, hogy a vers nem csupán egy szimpla szöveg, hanem egy olyan kommunikációs aktus, amely az olvasó és a költő között zajlik.
A költői üzenet a vers folyamán kibontakozik, és a lírai én a gyermekhez intézett bátorító szavakon keresztül egyfajta tanítással és útmutatással ajándékozza meg azt. A "Te leszel ezen ember" kijelentés egyúttal identitásformálásra, felelősségvállalásra buzdít, és ebben a kontextusban az "ember" kifejezés több rétegű jelentéssel bír. Az ember mint felelős, célratörő lény jelenik meg, aki képes irányítani életét és hatással lenni a környezetére.
A költő a tettek seregét említve egyfajta életfilozófiát tár elénk, mely a céltudatos és felelős cselekvést hangsúlyozza. A "fej" fogalmának ismétlődése azt sugallja, hogy az emberi személyiség és az értelem szerves részét képezi a költő által megálmodott világnak. A költő azt állítja, hogy a sereg nem nyerhet fejetlen, ezzel egyértelművé téve, hogy a vezetés, az irányítás és az értelmes döntéshozatal nélkül az élet üressé és céltalanná válik.
A költő továbbá felveti a szerelmesség és a kedvesség koncepcióját, melyek szembeállítódnak az emberi kapcsolatokban esetlegesen megjelenő kevésbé nemes vonásokkal. A szellemtől és eszességtől vezérelt ember képes megbirkózni a környezetével, és nem engedi, hogy lelke elveszítse az erkölcsi értékeit. Az emberi sors és a lelki egyensúly megőrzése érdekében az eszesség és a céltudatosság emelhető ki a vers tartalmából.
A költő a következőkben egy olyan jelenre utal, amelyben az ember kellemetlen helyre tett szert, és ennek ellenére lehetősége van a változásra. A szóképek és a jelzők használata, mint például "jellemes" és "kedves", azt mutatja, hogy az embernek a külső körülmények ellenére is megvan a lehetősége a pozitív jellemvonások megtartására és fejlesztésére.
A vers végén az ember esetleges sikeréről és a kihívások leküzdéséről van szó. Az eszes és felettes ember képes megőrizni az identitását, még egy olyan környezetben is, ahol a lehetetlenség látszólag felülkerekedik. Az abszurd és szürreális elemek jelenléte a költő egyedi stílusát hangsúlyozza, melyben a gondolatok és a képek váratlan kapcsolatokban jelennek meg, létrehozva ezzel egy olyan világot, ahol a lírai és az értelmi rétegek összetalálkoznak.
Összességében Batár Lajos ebben a költeményében egyfajta önértelmezésre, az emberi lét alapvető vonásaira, valamint az életvezetés és az erkölcs kapcsolatára irányuló filozófiát vázol fel. A szóképek gazdagsága és a jelzők precíz használata mellett a költő abszurd világa érdekes kontrasztot alkot a mondanivalójával, hangsúlyozva, hogy az élet talán épp a paradoxonokban rejlik.
VERS